Roadtrip en People Inc.

20 juni 2018 - Poughkeepsie, New York, Verenigde Staten

We hebben vandaag een flinke tocht gemaakt van Burlington naar Poughkeepsie. Het landschap van Vermont bleef me verbazen en het is net of alle kleuren hier feller en dieper zijn. Vandaag zat ik bij Rokus, Marije en Carla in de auto en hebben we interessante gesprekken gehad over werk en sociale kwesties in Nederland. Op deze reis zijn mensen van 3 organisaties mee; namelijk Lister, Altrecht en het Leger des Heils. In onze auto waren alle organisaties vertegenwoordigd dus dat kwam goed uit in onze uitwisseling van kennis en ervaringen. Ik heb meer geleerd over het aanvragen van fondsen, de zorg in klinieken en hoe je dingen kunt implementeren in een organisatie. Mijn hersenen hebben vandaag op volle toeren gedraaid om manieren te bedenken hoe ik zelf dingen kan gaan opzetten of implementeren als ik weer terug ben. We zien hier zoveel goede dingen en die wil ik ook in Nederland!

Na een mooie tocht van ongeveer 5 uur kwamen aan in een klein dorpje in de staat New York. Grappig was nog dat alle drie de auto’s onderweg toevallig een tussenstop hadden gemaakt bij hetzelfde wegrestaurant en we daar elkaar ineens allemaal verbaasd stonden aan te kijken toen we aankwamen. We zijn blijkbaar goed in sync. Anyway, we zijn eerst op bezoek geweest bij een Respite House van People Inc. Dit lag op een geweldige plek, afgelegen in de bossen en omgeven door beekjes. Op deze plek kunnen mensen een dag of 5 verblijven om tot rust te komen. Er zijn 24 uur per dag peers aanwezig die kunnen helpen. Het huis was erg mooi en overal hingen boodschappen over hoop. Ik moest een beetje denken aan ons Enik in Utrecht.

De reis ging verder naar de stad Poughkeepsie. We zijn naar het hoofdkantoor van People Inc. gegaan en hebben gepraat met een aantal medewerkers. Zij vertelden ons dat hun organisatie volledig gerund wordt door peers, people with lived experience. Ze hebben al veel projecten opgezet en zijn druk bezig met nieuwe projecten. Ze helpen mensen bijvoorbeeld met de weg van het ziekenhuis terug naar de community. Ook proberen ze ervoor te zorgen dat er meer kennis komt onder politieagenten over mensen die in een (psychische) crisis zitten. Een aantal mensen van People Inc. zal in oktober ons land bezoeken! Ik hoop ze dan weer te ontmoeten.

We zijn met zijn allen gaan dineren in het River Station in Poughkeepsie. Van tevoren had Rokus gezegd dat de woensdag een beslissende dag zou zijn als het gaat om irritaties binnen die groep. Hier werden veel grappen over gemaakt. Er zijn gelukkig geen ruzies en irritaties, er is vooral veel humor en genegenheid! Of nou ja, ik kan zeggen dat ik me weleens erger aan het constante veranderen van de plannen, maar die irritatie richt zich niet op de groep! Er wordt een flink beroep gedaan op mijn flexibiliteit hier! Na het eten zagen we een prachtige zonsondergang en is een aantal van ons letterlijk naar buiten gerend. We stonden op een steiger aan de Hudson rivier en hebben fantastische foto’s gemaakt die ik later zal delen. Sommigen hadden zin om in het water te springen (ik niet). Morgen moet ik om 05.45 uur opstaan. We gaan naar de brug over de Hudson rivier en daarna op naar New York!

1. Elise:
    21 juni 2018
    Weer een gaaf bijzonder verhaal Lin!! Have fun! :) New York Cheesecake straks??
  2. Marie-Anne:
    21 juni 2018
    Super om te horen dat je veel ideeën op doet en voorbeelden ziet die je ook naar Nederland wil halen!! Nog veel plezier en op naar The Big Apple!
  3. Pallas:
    21 juni 2018
    Woooow wat een gave dingen maak je allemaal mee!!!!! :)))
  4. Erna:
    21 juni 2018
    Wat een belevenissen weer voor je! Genoeg ideeën bij terugkomst.
    En nu naar The City that never sleeps! Have fun!
    😘
  5. Chris Tolman:
    21 juni 2018
    Prachtig verhaal en naar ik lees een zinvolle reis, met mooie ideeën voor toepassing in Nederland.