The Living Museum en New York City

21 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

Het was een lange en leuke dag! Vanmiddag zijn we aangekomen in New York City en het is geweldig om hier te zijn. We verblijven in een hotel vlakbij Central Park.

Gisteravond hebben we de brug van Poughkeepsie vanaf de oevers van de Hudson bekeken en vanochtend vroeg zijn we erover heen gelopen. De brug is de oudste stalen cantilever brug in de wereld (geen idee wat dat betekent, maar het klinkt interessant). Het is een mooie wandeling en het viel me op dat er ook in de vroege ochtend al best wat mensen overheen gingen. Bovenop de brug heeft Jan-Piet zijn verhaal gedaan (niet iedereen is in Boston al aan de beurt gekomen). Dit was een emotioneel moment voor veel van ons. Terwijl onze groep even stil stond, lichamelijk en mentaal, liepen de mensen uit Poughkeepsie rustig om ons heen.

Toen we de stad verlieten begon de zon te schijnen. We hebben ongeveer 2 uur gereden naar Queens om The Living Museum te bezoeken. The Living Museum is een plek waar iedereen kunst kan maken en waar iedereen welkom is. Het is in 1983 opgericht door Bolek Greczynski en Janos Marton. Het concept is ondertussen verspreid naar andere landen en Rokus heeft The Living Museum ook naar Nederland gehaald. Toen we het terrein van het Creedmoor Psychiatric Hospital opreden voelde ik me alsof ik in een horrorfilm zat. Het hoofdgebouw straalt iets vreemds uit en ik bedacht me hoeveel mensen er waarschijnlijk geleden hebben in dit psychiatrische ziekenhuis. De sfeer op het terrein is koud en afstandelijk. Ook de buitenkant van The Living Museum ziet er niet fijn uit. De binnenkant is echter een welkome afwisseling van de vreemde sfeer die er buiten hangt. Er hangen en staan prachtige kunstwerken overal waar je kijkt. Onze tocht door het museum werd begeleid door aangename pianomuziek vanuit de Music Room. We hebben een rondleiding gehad en veel kunstenaars gesproken. Ook nu blijf ik jullie de foto’s tot later verschuldigd want ik kom tijd tekort! Een deel van de groep kon helaas niet naar het museum komen omdat ze onderweg waren aangereden in de auto! Gelukkig was er niemand gewond geraakt! Het deed me weer realiseren hoe kwetsbaar wij mensen zijn in de wereld en hoe dankbaar ik ben dat ik hier in volle gezondheid mag zijn.

We zijn gaan lunchen met dokter Janos en 2 kunstenaars uit het museum. Hierna gingen we op weg naar Manhattan. Wat een avontuur! De gebouwen zijn heel hoog, de stad is druk en vol en het is er warm. Ik zie de hele tijd dingen die ik uit films herken. Na een briefing in het hotel waren we vrij om te doen wat we wilden. Ton, Sanne, Jordi en ik zijn naar Central Park gegaan en hebben daar in de zon gechild op het gras met een ijsje. Wat een fijne plek zo midden in de stad! We zijn naar het Balto monument gewandeld en ik heb een plek opgezocht uit de film Home Alone 2. De plek waarop Kevin zijn duivenbeeldje aan de eenzame ‘bird lady’ geeft en zo verbinding met haar maakt. Na Central Park zijn we gaan eten in een Thais restaurant vlakbij het hotel. Het was erg gezellig en we hebben veel gelachen met elkaar. De mensen in deze groep zijn echt speciaal geworden voor mij en ik leer heel veel van ze! Bedankt Sanne, Jordi en Ton voor deze leuke middag en avond! En bedankt aan alle groepsgenoten voor zijn wie jullie zijn!

1. Erna:
    22 juni 2018
    Het is zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, net of wij er een beetje bij zijn. Fijn dat je ook even vrije tijd had om alvast een voorproefje van de stad te zien!
    Have a nice day!
  2. Ronald:
    22 juni 2018
    Leuk, en je eindelijk in het beroemde central park geweest. Vergeet niet naar de flat van Yoko Ono te gaan ;-
  3. Maud:
    22 juni 2018
    Leuk om te lezen Linsey, en mee te beleven :)