Brooklyn avonturen

22 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

Het was alweer de laatste dag met werkbezoeken van deze studiereis. Morgen heeft iedereen een vrije dag en het grootste deel van de groep verlaat New York in de avond.

Vandaag ben ik de hele dag in Brooklyn geweest. We hebben ons opgesplitst in 3 groepen; een paar mensen gingen met het ACT-team mee van Staten Island, een deel ging naar een Respite Home in Manhattan en een deel ging naar een Respite Home in Brooklyn. Ik wilde naar Brooklyn omdat ik daar normaal gesproken niet zo snel zou komen. We zijn naar een Respite Home van Concern for Independent Living gegaan. Deze locatie bestond uit een stuk of 150 appartementen in een gebouw. Een deel van de bewoners daar is cliënt van Concern en een deel huurt een woning op de reguliere manier. Er zijn 24/7 mensen aanwezig die hulp kunnen bieden en de mensen in de community zorgen ook voor elkaar (iets wat ik hier sowieso meer zie dan in Nederland). We kregen een rondleiding van medewerkers Jim en Andrea en van bewoner Karim. Het gebouw is heel mooi en schoon en de appartementen niet duur vergeleken met de woningen in de rest van de buurt. Dankzij Concern kunnen mensen die moeite hebben met zelfstandig wonen toch in de community leven en meedoen in de wijk. We hadden een mooi gesprek met Karim, die ons wist te raken met zijn wijze woorden en ons vertelde over zijn moeilijke verleden. Ik vond het een leuk en bijzonder bezoek en voelde me goed in het Respite Home! De mensen daar waren ook erg geïnteresseerd in ons en Andrea wilde wel naar Nederland komen. Ik hoop dat dat haar gaat lukken!

We hebben een stuk door Brooklyn gewandeld en het viel me op dat de verschillen tussen de delen heel groot zijn. We kwamen per ongeluk in een deel van Brooklyn waarin we ons niet veilig voelden en we werden even gevolgd door 2 mannen. We deden toen alsof we in een etalage gingen kijken en toen de mannen de winkel in gingen, zijn we snel naar een metrostation gegaan. Gelukkig hadden we Jordi bij ons die goed op ons en de omgeving lette! We hebben geluncht in een restaurant naast het Barclays Center en zijn toen met de metro naar het Grand Army Plaza gereisd. Hier staat een soort Arc de Triomphe zoals in Parijs en er was een heel groot park, het Prospect park. Het weer was aangenaam, al was het wel bewolkt.

Na veel geloop en een avontuur in een Brooklyn bus kwamen we rond 15 uur aan bij Kings County Hospital. We zijn hier in gesprek gegaan met medewerkers van de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis en hun supervisor Anne. Er werken peer workers in het Kings County en zij werken samen in het team met de andere disciplines. We waren erg nieuwsgierig wat hun ervaringen zijn en of die leken op de onze in Nederland. Wat me opviel is dat er geen hiërarchie is hun team en dat ze allemaal evenveel te zeggen hebben in het beslissingsproces. In Nederland lijkt het vaak of psychiaters meer te zeggen hebben over de keuzes in de behandelingen dan bijvoorbeeld peer workers. Hier is dat niet zo en er is ook weinig wrijving in het team. Wat ik ook heel interessant vond om te horen is dat er in de Verenigde Staten een masteropleiding is tot peer worker! Dat missen we nog in Nederland. De mensen van het ziekenhuis waren erg inspirerend en ik had wel graag meer willen zien van de plek, maar de tijd was op.

Na het bezoek aan Kings County gingen we met de metro terug naar het hotel. New York is erg groot dus dit duurde wel even. Een groot deel van de groep ging eten in Harlem maar ik ben met Christel en Carla vlakbij het hotel gaan eten. Ik wilde wel naar Harlem maar mijn lichaam had er geen zin meer in! In de avond had ik weer energie en toen ben ik naar Times Square gelopen. Wat een mensen en prikkels daar! Ik vind Central Park toch echt leuker.

1. Erna:
    23 juni 2018
    Weer een zinvolle dag meegemaakt. En helaas, aan alles komt een eind.
    Geniet morgen van je vrije dag😘
    Bye bye!
  2. Elise:
    23 juni 2018
    Allemaal tof weer! En ook zelfs wel spannend met die achtervolging in Brooklyn ;)
    kus!
  3. Diana:
    23 juni 2018
    Wat kun je goed observeren, analyseren en er een mooi verhaal van maken Linsey!!
    Chapeau of beter: well done!!
    Liefs!
  4. Ronald:
    23 juni 2018
    Weer veel beleefd hoor. Vanaf nu je eigen tijd in New York. Heerlijk!
  5. Liesbeth:
    23 juni 2018
    Spannend! het vliegt alweer voorbij. Morgen weer naar huis? of nog een dagje New York?

groeten, Liesbeth
  6. Marion Wijburg:
    24 juni 2018
    Goed werk Linsey. Welcome back in NL.
  7. Chantal:
    3 juli 2018
    Wat ontzettend speciaal dat je de kans kreeg om iets te zien van zo'n soort project in de VS. Leuk om te lezen!